Training COPD, artrose, suikerziekte, etalagebenen, hart- en vaatziekten

Suikerziekte - Lees meer

Diabetes wordt in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd. Alleen al in Nederland zijn er 600.000 mensen met diabetes (voornamelijk type 1 en 2). Daarnaast hebben 200.000-250.000 mensen diabetes zonder het te weten. Dat betekent dat 1 op de 19 Nederlanders diabetes heeft.

Alle voedingstoffen die we dagelijks binnenkrijgen worden in het lichaam omgezet in brand- bouwstoffen. Zo worden koolhydraten in het lichaam omgezet in glucose (suiker). Via het bloed wordt de glucose vervoerd naar verschillende organen. Om toegang tot de organen te krijgen, is insuline nodig. (Dit wordt geproduceerd in de alvleesklier.)

Bij mensen met Diabetes Mellitus (DM) maakt de alvleesklier geen of te weinig insuline aan of werkt de aangemaakte insuline onvoldoende. De bloedglucosewaarde (de hoeveelheid suiker) in het bloed is daardoor hoger dan normaal.

Een hoge bloedglucosewaarde kan allerlei klachten veroorzaken zoals, dorst, veel plassen en vermoeidheid. Bewegen is voor mensen met DM dan ook extra belangrijk, omdat hierdoor de bloedglucose in het bloed wordt verlaagd en de insuline zijn werk beter kan doen.

Bewegen helpt u om af te vallen, om een verhoogd cholesterolgehalte te verlagen en om de bloeddruk en suikerwaarde te verlagen. U krijgt meer zelfvertrouwen ten aanzien van bewegen, hetgeen een positieve invloed heeft op uw algeheel welbevinden en functioneren. Ook worden de risico’s die diabetes met zich mee kan brengen, verminderd.

Voordelen van de training zijn:

• leren omgaan en adequaat reageren op problemen die tijdens trainen kunnen ontstaan,
  • verhogen van insulinegevoeligheid, waardoor de opname van suiker verbetert,
  • handhaven / verbeteren van conditie, functies en vaardigheden,
  • voorlichting en uitleg over verschillende aspecten van diabetes mellitus,
  • meer inzicht en respect voor eigen functioneren,
  • gezonde Life Style,
  • tegengaan van overgewicht.