Fysiotherapie - Lees meer

Bijna 3 miljoen mensen van alle leeftijden vinden jaarlijks hun weg naar de fysiotherapeut. Dit kan zijn vanwege een blessure tijdens sporten, pijnklachten in gewrichten en spieren tijdens werk, revalideren na ziekte of operatie maar ook chronische ziekte en ouderdomsklachten. Kortom de fysiotherapeut behandelt mensen die problemen ondervinden aan het bewegingsapparaat. De fysiotherapeut benadert het probleem en de hulpvraag van de patiënt zo breed mogelijk. Afhankelijk van de bevindingen van de fysiotherapeut en de hulpvraag van de patiënt zal er een behandelplan worden opgesteld. Samen met de patiënt worden er doelen opgesteld om deze middels therapie te verwezenlijken. De behandeling varieert afhankelijk van de klacht.

Middels mobilisaties, tapen, massage en andere manuele technieken kan de fysiotherapeut stoornissen in beweeglijkheid beïnvloeden om een betere beweeglijkheid van gewrichten, spieren en bindweefsel te verkrijgen. Verder wordt er gekeken naar de balans tussen de belastbaarheid van de patiënt en de belasting, die gevraagd wordt van zijn lichaam en geest. Door oefentherapie wordt gezorgd voor een verbetering van de kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen van spieren en het algehele lichaam.

Tot slot wordt er advies gegeven, zodat de patiënt op zelfstandige wijze zijn klachten kan herkennen en beïnvloeden met oefeningen en leefstijl.

Veel voorkomende klachten die door de fysiotherapeut worden behandeld zijn:

• klachten aan nek, schouder en arm,
  • spierspanning ten gevolge van houding en stress,
  • hoofdpijnklachten,
  • rugklachten,
  • pijn aan gewrichten,
  • (sport)blessures,
  • revalidatie na nieuwe heup, schouder en knie,
  • revalidatie na ziekte en/of ziekenhuisopname,
  • revalidatie na beroerte,
  • COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease).